Blog letselschade / interessante onderwerpen

Whiplash lage snelheid en Delta-V onderzoek.

Het Delta-V onderzoek wordt door verzekeraars gebruikt bij achterop aanrijdingen die plaats hebben gevonden bij een lage snelheid en waarbij dus wordt uitgegaan van een lage botsingssnelheid. Op het moment dat het slachtoffer aanzienlijke whiplashklachten heeft dan zal de verzekeraar met dit onderzoek proberen aan te tonen dat de aanrijding niet tot dit letsel kan hebben geleid en zal de verzekeraar dus het causale verband tussen ongeval en letsel proberen te ontkrachten en te ontkennen.

Er zijn echter vele onderzoeken, het ene onderzoek geeft aan dat er bij snelheden onder de 15 kilometer geen whiplash mogelijk is, het andere dan wel andere deskundigen geven aan dat het vanaf 8 kilometer per uur al mogelijk is. Wat is dus juist?

Dat is niet duidelijk te beantwoorden het zal vaak van de situatie zoals de snelheid, de plaats in de auto, de massa van de auto, hoe het hoofd gehouden is tijdens het ongeval enz. afhangen.

De verzekeraars zullen vaak graag een Delta-V onderzoek doen dan wel kondigen dit aan om de zaak op scherp te zetten.

Wat is werkelijkheid? Dat is dus maar wie je het vraagt. Eenduidige jurisprudentie ontbreekt.

Aanknopingspunten dan wel kunnen onder andere gevonden worden in:
literatuur: 
onderzoek TNO: 
PIV bullitin (o.a.) 

Dus er is geen eenduidig antwoord te geven, behalve dan om op te letten als de verzekeraar dit Delta-V onderzoek wil toepassen en dit te bespreken met uw letselschadebehandelaar.

Heeft u een whiplash door de schuld van een ander:
Heeft u door het toedoen van een derde (automobilist, bij een achteropaanrijding) whiplashletsel opgelopen? Neem contact op met ons voor juridische hulp bij whiplash op telefoonnummer: 0478 - 52 10 70.

Naam:                                                       E-Mail:

Telefoon:                                                   Onderwerp:

Bericht: